bullseyeמטרת התכנית

הגדילה בתוחלת החיים וההבנה כי יש צורך במענים לסוגיות ולשינויים המתעוררים בתקופת הזקנה ועלולים לטלטל את המשפחה, תוך פגיעה באיכות חייהם של קשישים, עוררה צורך ממשי למענה מקצועי והתמחות ייעודית בתחום זה.

תכנית 'יחד – עוברים לגיל השלישי' היא תכנית ייעודית לגישור משפחתי בין-דורי המבקשת לתת פתרונות אופרטיביים למורכבות הטיפול בהורה מבוגר וליחסים שלו עם בני משפחתו, וסיוע בקידום התכנון וההערכות המשפחתית לזקנה. מטרת התוכנית היא לפעול מול משפחות בתקופה מורכבת זו ולהיטיב את מצבם הבריאותי, הגופני והנפשי של הקשישים. במסגרת זו, לדאוג לערב את הקשישים ובני משפחותיהם בתהליכי קבלת החלטות מהותיים, בהווה ובעתיד.

התכנית מלווה קשישים ובני משפחותיהם ברגעים הכי רגישים ומשמעותיים בחייהם, העולים לאור השינויים התפקודיים הגוברים ככל שמתקדמת הזקנה, ולאור העומס ההולך וגדל, המוטל על בני המשפחה המטפלים. התכנית מסייעת להם בזמני משבר וקונפליקט ובצמתי קבלת החלטות משמעותיים, כגון: החלטות רפואיות, כספיות, טיפוליות, שינוי מקום מגורים, ייפוי כוח, אפוטרופסות וכיוצ"ב. התכנית מתמקדת בבניית מעגלי תמיכה וחוסן משפחתיים וקהילתיים לקשישים ולבני המשפחה המטפלים; העצמת הקשישים וכיבוד רצונותיהם והשתתפותם בתהליכי קבלת החלטות בעניינם; מתן מענה לצרכים של בני המשפחה המטפלים ושמירה על היחסים המשפחתיים והקהילתיים.

partnersשותפים

את 'יחד – עוברים לגיל השלישי' מלווה ועדת היגוי בהשתתפות נציגים מהביטוח הלאומי, מעמותת כן לזקן (ע"ר), עמותת מרווה – משפט רווחה והעצמה (ע"ר), ג'וינט – אשל, נציגי המגזר השלישי והמחלקה לתושבים ותיקים באגף הרווחה בעיריית ירושלים.

בנוסף לכך, מוזאיקה מקיימת שיתופי פעולה במסגרת התכנית עם גופים וארגונים נוספים, כגון: מחלקת הרווחה בעיריית ירושלים, ארגונים ועמותות שנותנים מענים לזקנים ובני משפחה מטפלים (כגון מרווה, כן לזקן, מיצוי זכויות, care givers ועוד), בתי המשפט, עורכי דין וכדומה.

toolsהגדרת המודל

מוזאיקה פיתחה מודל ייחודי לגישור בין-דורי במסגרת התכנית "יחד – עוברים לגיל השלישי", המסייע למשפחות להתמודד עם קונפליקטים, לקדם תהליכים לתכנון והערכות לזקנה, להשלים באופן מיטבי תהליכי קבלת החלטות ולבנות הסכמות בתוך המשפחה.

בתכנית מטפלים בנושאים שונים, ביניהם:

  • טיפול.
  • מגורים.
  • חלוקת רכוש.
  • מינוי אפוטרופסות וחלופות לה.
  • צוואות, ירושות וחלוקת רכוש.
  • חלוקת תפקידים במשפחה.

מודל השירות נשען על שלושה מסלולי התערבות מרכזיים המבוססים על רצף ADR – Alternative Dispute Resolution:

אימון (של צד אחד בסכסוך)- שירות שניתן לבני הגיל השלישי או לאחד מבני המשפחה המבקש לקיים תהליך לקידום תכנון הזקנה, או כשמתעורר צורך בקידום קבלת החלטות עבור בן הגיל השלישי. במסגרת האימון יעשה בירור צרכים מעמיק שיסייע לבחור את החלופה המתאימה ביותר, ויוענקו כלים לשיפור השיח והתקשורת ולטיפול בהתנגדויות. במסגרת פגישת האימון, תגובש תכנית פעולה אופרטיבית הנשענת על הצרכים, המשאבים והמענים הנדרשים ליישומה.

בניית הסכמות (גישור מניעתי)- הליך המאפשר לקיים דיאלוג משפחתי בין בני הגיל השלישי אל מול בני משפחתם, לצורך קידום החלטות/חלופות משותפות. מטרת הליך זה היא למנוע הסלמה או קונפליקטים העלולים להתעורר בעקבות עיסוק בסוגיות רגישות במסגרת ההגעה לגיל הזקנה, ביניהן: ייפוי כוח מתמשך, טיפול בהורה, חלוקת רכוש, מגורים, ניהול כלכלי, חלוקת תפקידים ועוד .

toolsפיתוח המודל במוזאיקה

לעמותת מוזאיקה ניסיון רב שנים בגישור בין אוכלוסיית קשישים ובני משפחותיהם בירושלים. במהלך השנים, פיתחה מוזאיקה מודל ייחודי לגישור בין-דורי הנשען על מעל למאות מקרים מהשטח.

מאז התיקון לחוק האפוטרופסות בשנת 2017, אשר אפשר חלופה למינוי אפוטרופוס כגון ייפוי כוח מתמשך ותומך בקבלת החלטות, פועלת התכנית 'יחד – עוברים לגיל השלישי' ומסייעת למשפחות רבות בקידום תכנון והערכות משפחתית לזקנה. התכנית שמה דגש על התמודדות עם קונפליקטים ומטעני עבר המשליכים על תהליך קבלת ההחלטות, על מנת לאפשר בניית הסכמות עתידיות בסוגיות רבות, כגון: טיפול, מגורים, חלוקת רכוש, מינוי אפוטרופסות וחלופות, צוואות, ירושות, חלוקת רכוש, חלוקת תפקידים במשפחה ועוד.

קישור לתיקון לחוק

 

toolsיישום והטמעת המודל

התוכנית מלווה את הקשישים ובני משפחותיהם בתהליכי קבלת ההחלטות, בתכנון העתיד ובמצבי משבר וסכסוך, ומציעה לעשרות משפחות מידי שנה את השירותים הבאים:

זאת, תוך מתן מענה לרצונותיהם וצרכיהם של הקשיש ושל בני המשפחה המטפלים, על כתפיהם מוטלים אחריות ועומס רב, וכן תוך דאגה לשימור והעצמת המרקם המשפחתי והקהילתי התומך סביבם.

בנוסף לכך, תכנית 'יחד – עוברים לגיל השלישי' מנסה להטמיע את השירותים החדשניים בקרב אנשי המקצוע העובדים עם הקשישים ובני משפחותיהם, בתי המשפט והאוכלוסייה עצמה, באמצעות הרצאות, מפגשי חשיפה. כמו כן, התכנית פועלת לבניית תשתית של מגשרים מומחים לגישור בין-דורי ולאימון בני משפחה מטפלים, ומציעה מערך של קורסים, השתלמויות ושיתופי פעולה עם מרכזי גישור ודיאלוג בקהילה בכל רחבי הארץ.

document דוגמא הממחישה את המודל

מכירים את הביטוי "הניתוח הצליח, החולה מת"?

זה בדיוק מה שקרה למשפחה שהגיעה אלינו לגישור בין-דורי במוזאיקה, אחרי הליך משפטי בנושא ירושה. במסגרת ההליך, אחד הצדדים ניצח את האחרים, אבל היחסים במשפחה נהרסו. ה"חולה" מת. מקרה זה, כמו גם מקרים רבים אחרים, מתייחס  למחיר הגבוה (ולא רק בכסף) של הליכים משפטיים בתוך המשפחה.

במקרה הזה, אחד מבני המשפחה לא ויתר על המשפחה. על אף הפגיעה הקשה שספג, הוא פנה להליך של גישור, כדי לשקם את היחסים שנהרסו במהלך ההליך המשפטי בו "זכה". בני משפחה נוספים הסכימו להצטרף לתהליך, ביודעם שלא נותר להם מה להפסיד, מאחר ואת המשאב החשוב מכל עלי אדמות – המשפחה – הם כבר איבדו. המשפחה כבר לא הייתה מה שהייתה פעם; היא הפכה למשפחה קרועה וכואבת.

teamצוות התכנית

בעלת תואר ראשון במדעי החברה מהאוניברסיטה הפתוחה ותואר שני בחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם מהאוניברסיטה העברית.
מגשרת מנוסה בעלת התמחות בתחום של גישור משפחה בין-דורי ובתחום הגישור הארגוני.
מנחה בכירה של קורסים, הכשרות וסדנאות בתחום הגישור; בעלת רקע עשיר בפיתוח ובעריכת תוכן בעולם התקשורת.
מובילה את תחום הגישור הבין-דורי במוזאיקה. במסגרת זו, פיתחתי מודל גישור ייחודי בתחום הגישור הבין-דורי, אותו אני מלמדת ברחבי הארץ, וכן מודל של אימון לבני משפחה מטפלים בהתמודדות עם מחלוקות, שחיקה ועומס. בנוסף, אני מכשירה מגשרים חדשים במסגרת קורס גישור בסיסי.

תושבת ירושלים, נשואה ואמא ל-3. אוהבת אתגרים.
מתרגשת לחבר בין אנשים ולהצליח יחד איתם לעשות את מה שקודם נראה בלתי אפשרי.

toolsמחקרים על המודל

התכנית לוותה מחקרית בשנים 2019-2020 על ידי צוות מחקר מטעם האוניברסיטה העברית.

ציטוט מתוך המחקר:

'כלל המרואיינים אשר השתתפו במחקר עד כה, חשפו מנעד של ממדים אשר מרכיבים את מערכות היחסים המשפחתיות ואת המורכבויות הייחודיות הנוגעות למהלך החיים, לסוגיות ולקונפליקטים המתעוררים אצל בן הגיל השלישי ו/או אצל בני משפחתו. כמו כן, המשתתפים חיזקו את נחיצות ההתערבויות השונות המוצעות במסגרת הליכי הגישור בתכנית, לטובת גישור מחלוקות משפחתיות, פתרון פערים ודילמות ובניית הסכמות אשר המשתתפים לא הצליחו ליישב באופן עצמאי, במסגרת משפחת המוצא או במסגרת המשפחה הגרעינית שלהם.
יתרה מזאת, עד כה, המשתתפים דיווחו שהליך הגישור בתכנית "הציל את חייהם", שיפר את איכות חייהם לאין ערוך, ריכך את הקונפליקטים המשפחתיים, והיטיב את קשרי הגומלין ומערכות היחסים בין בני המשפחה.