bullseyeמטרת התכנית

תכנית 'עולים לדרך' – קד"מ (קבוצת דיון משפחתית) להגנת הילד מקדמת מודל ייחודי וחדשני שמציע למשפחות עם ילדים במצבי סיכון, הזדמנות לגבש בעצמם תכנית משפחתית לטיפול בילדים ולהטבת מצבם, יחד עם בני משפחה, חברים, תומכים ואנשי מקצוע.

התכנית הינה תכנית פיילוט הפועלת כרגע ביישובים נבחרים. מטרת התכנית היא ללמוד את המודל מתוך ההתנסות בשטח, לדייק אותו, להטמיע את התפיסה בקרב המחלקות לשירותים חברתיים בכלל וועדות תכנון, טיפול והערכה בפרט, על מנת לבחון אפשרות להטמעה רחבה וארצית של המודל.

partnersשותפים

התוכנית פועלת בישראל במסגרת פיילוט חדשני בשיתוף עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד העלייה והקליטה, ג'וינט ישראל – אשלים ועמותת מוזאיקה.

הפיילוט פועל במסגרת המחלקות לשירותים חברתיים ביישובים אשדוד, אשקלון, קריית מלאכי, אופקים וראשון לציון. התוכנית עשויה להוות בעתיד חלופה לוועדות תכנון, טיפול והערכה.

toolsפיתוח המודל במוזאיקה

פיתוח המודל במוזאיקה 

מודל קד"מ (קבוצת הדיון המשפחתית) פותח בשנות ה-80 של המאה ה-20 בניו זילנד, ומאז הוא מיושם במדינות רבות כמו הולנד, בריטניה, ארה"ב, אוסטרליה, שוודיה, אירלנד, דרום אפריקה ועוד.

בשנת 2018 החלה תכנית הפיילוט, המופעלת על ידי מוזאיקה בישראל ומבוססת על מודל קד"מ להגנת הילד שלמדנו ממרכז "איגן-קראכט, הולנד" (Eigen Kracht, Holland) והותאם במסגרת הפיילוט לסביבה ולאוכלוסייה הישראלית.

בבסיסו של המודל התפיסה כי למשפחה הזכות והאחריות לגבש תכנית להטבת מצב הילדים והוצאתם ממצבי הסיכון. בתהליך משתתפים המשפחה הגרעינית (הורים וילדים), המשפחה המורחבת, תומכים ואנשים מן הקהילה, שקשורים למשפחה ולילדים. בנוסף, לוקחים חלק בתהליך אנשי מקצוע שעשויים לסייע בגיבוש התכנית וביישומה.

זהו תהליך אליו מצטרפים כל המשתתפים ונשארים בו, לאורך כל הדרך, ברצון ומבחירה. התהליך מנוהל על ידי מתאם – דמות ניטרלית ובלתי תלויה – שאחראית על הכנת המשתתפים לדיון המשפחתי (ההיוועדות) ולניהולו.

למפגש ההיוועדות 3 שלבים מרכזיים:

  • השלב הראשון – שלב השיתוף במידע, בו מציגים את הכוחות של המשפחה, את הדאגות למצב הילדים ואת המענים שהרשות והקהילה יכולות להעמיד לרשות המשפחה.
  • השלב השני – שלב כתיבת תכנית משפחתית הנותנת מענה לדאגות בנוגע לילדים ולהבטחת שלומם ובטחונם. התוכנית נכתבת על ידי המשפחה ותומכיה, ללא נוכחות אנשי מקצוע.
  • השלב השלישי – שלב אישור התכנית על ידי הגורם המפנה ואנשי מקצוע נוספים. בתום ההיוועדות, חותמים כל הנוכחים על התכנית, תוך אישור לוחות זמנים לביצוע וחלוקת אחריות.

עד כה פיתחה מוזאיקה חומרים רבים במסגרת התוכנית, כגון: תיק למתאמי קד"מ להגנת הילד; הכשרה מקוונת ופרונטאלית למתאמים; מסמך הנחיות לרשויות ; סרטוני הדרכה למשתתפים השונים בתהליך וכדומה.

לצפייה בתדריך ובסרטונים: https://view.genial.ly/649a9639076ec40019d39dfd

toolsיישום המודל ושירותים

פיילוט התוכנית מתוכנן להתקיים בין השנים 2018-2021 ובמהלכו יתקיימו בסך הכל כ-160 תהליכי קד"מ. הפיילוט מתקיים ביישובים: אשדוד, אשקלון, קרית מלאכי, אופקים וראשון לציון ובמסגרתו מתקיימת עבודה שוטפת ביישובים אלה הכוללת את הטמעת המודל, קבלת הפניות שוטפות, תיאום תהליכי קד"מ, מפגשי למידה והדרכה לצוותי עו"ס משפחה במחלקות לשירותים חברתיים וכו'.

בנוסף לכך, עד כה הסתיימו שלושה קורסי מתאמי קד"מ להגנת הילד, בהם השתתפו מתאמים דוברי שש שפות שונות המגיעים מרקעים תרבותיים מגוונים. כך, נבנתה תשתית של מנחי קד"מ מקצועיים שהוכשרו בקורס בסיסי ופרקטיקום ונותנים מענה למשפחות כיום. קבוצת המתאמים מלווה מקצועית את המשפחות ועוברת הדרכה פרטנית וקבוצתית סדורה על ידי צוות התוכנית.

toolsהטמעת המודל, קורסים והכשרות

תכנית קד"מ במוזאיקה פועלת להטמיע את המודל בתוך החברה באמצעות קורסים להנחיית תהליכי קד"מ לבניית תשתית של מתאמי קד"מ מקצועיים, דוברי שפות שונות. וכן בעזרת הכשרות והדרכות מקצועיות לעובדים סוציאליים במסגרת המחלקות לשירותים חברתיים המשתתפות בפיילוט התוכנית.

 

מוזאיקה שואפת להטמיע את שפת הקד"מ בקרב יושבי/ות ראש ותט"ה (ועדות תכנון טיפול והערכה)  ברחבי הארץ ומקיימים לשם כך קורסי גישור ייעודים ליו"ר ות"טה, במסגרת בית הספר המרכזי להכשרת עובדים לשירותי הרווחה. בנוסף לכך, אנו מלווים יו"ריות ומדר"ציות ברשויות להטמעת שפת הקד"מ וגישת הכוחות והכלים הגישוריים במסגרת עבודתן.

 

מלבד הפעילות המקומית, אנו פעילים גם במישור הבינלאומי- חברים בפורום האירופי של קד"מ ואף משתתפים ומציגים בכנסים בינלאומיים בנושא.

צור קשר 

kedem@mosaica.org.il

02-6732122

toolsהמחשת המודל

התקבלה הפניה לתוכנית עבור ילד כבן 10 עם מוגבלות שכלית ממשפחה חרדית באחד מיישובי הפיילוט.

הילד היה לומד בבית ספר לחינוך מיוחד מחוץ לעיר מגוריו ומגיע לשם בכל יום בהסעה. בשיחה עם העובדת הסוציאלית שהפנתה את המשפחה, גילה מתאם הקד"מ ששובץ למקרה כי יש חשד שהילד עבר או שעדיין עובר פגיעה מינית בהסעה לבית הספר וחזרה ממנו וזו אחת הסיבות להפניית המשפחה לתכנית.

המשפחה לא שיתפה פעולה עם גורמי הרווחה במשך שנים מחשש שיקחו את הילדים ויוציאו אותם מהבית והיה צורך לבנות אמון מחדש מול המשפחה.

המתאם הגיע לפגישה ראשונה עם המשפחה בביתם, בה שוחח עם אב המשפחה והילדים. האם הסתגרה בחדרה במהלך הפגישה ולא הסכימה לשוחח עמו. לאחר הפגישה, בשיחה עם מספר תומכים מצד המשפחה, העלו בפני המתאם את העובדה שהאם היא זו שדומיננטית יותר בקבלת ההחלטות בבית ועל מנת לעשות תהליך אפקטיבי ומשמעותי, המתאם חייב להצליח להגיע אליה. עוד הציפו התומכים בפני המתאם כי המשפחה פועלת לפי דבריו של אחד מהרבנים ביישוב מגוריהם.

המתאם יצר קשר עם הרב, נפגש איתו, הציג בפניו את החשש לשלומו של הילד ואת האופן בו תכנית קד"מ יכולה לעזור בפתרון הבעיה וקידום טובת הילד והמשפחה וביקש את עזרתו לרתום את המשפחה לתהליך. הרב נענה לבקשתו, נפגש עם המשפחה ורתם אותם לתכנית.

באחת הפגישות הבאות בבית המשפחה, על אף שעדיין חששה, הסכימה אם המשפחה לדבר עם המתאם ולאחר שהציג את עצמו ואת התוכנית, הסכימה להפתח בפניו. האם סיפרה לו על העבר המשפחתי והדברים שמדאיגים אותה ואף חיברה בינו לבין שלוש תומכות נוספות משמעותיות בחייה, אחת מהן הייתה אחות בקופת חולים ביישוב, דבר משמעותי מאוד היות ואחת הדאגות הגדולות הייתה סיבוב איזון הטיפול התרופתי של הילד.

במהלך ההיוועדות, התנהל שיח בין התומכת לאם לאחר שגורמי הרווחה והטיפול הציגו את הטיפול התרופתי המועדף עבור הילד לתפיסתם. התומכת שהכירה את הטיפול המומלץ צידדה בגורמי הרווחה וניהלה שיח עם האם במסגרת ההיוועדות. בסופה של ההיוועדות השתכנעה האם לקבל את הטיפול המומלץ עבור בנה, מתוך אמון רב בתומכת ובהמלצותיה. עוד הוחלט כי חלק מתקציב סל המענים של קד"מ יוקדש לטיפול פסיכיאטרי עבור האם, אותו היא תבחר והתומכת תאשר ותתן את ברכתה.

המתאם גם הצליח, לאחר שיחות רבות, להביא להיוועדות את אחראי ההסעות ביישוב ששמע מהמשפחה את שעבר הילד בהסעות ואת הדאגות שלהם ונרתם לטיפול בכך. האחראי הציע מענים אפשריים וכך הוחלט שיצוות לילד מלווה בכל יום בהסעה לבית הספר וחזרה ממנו, וכך אכן קורה מאז.

המקרה שנראה היה בתחילת העבודה כי לא יגיע להיוועדות כלל, הסתיים בהיוועדות מרגשת ומשמעותית מאוד עבור המשפחה אשר הדגישה את חשיבותם של התומכים להצלחת התהליך.

teamצוות התכנית

בעלת תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ותקשורת ותואר שני בחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם מהאוניברסיטה העברית.

התחלתי את דרכי במוזאיקה כרכזת אינטייק של מרכז הגישור ובניית ההסכמות בקהילה בירושלים; תפקיד מרתק אותו ביצעתי למעלה מ-3 שנים. בעבר, עבדתי באגף לקשרי חוץ באוניברסיטה העברית, וכן כקצינת נפגעים בשירות קבע בצה"ל – בליווי משפחות שכולות, פצועים ונכים – ובתפקידי מטה.

אני מגשרת, ואוהבת במיוחד לגשר במקרים של סכסוכי שכנים, בהם ניתן להביא באופן כמעט מיידי לשינוי חיובי משמעותי בחיי היומיום של האנשים, תוך דגש על יחסים מתמשכים.

בתפקידי בשתי התוכניות, אני מלווה את הקורסים, ההכשרות והסדנאות, שותפה לכתיבת החומרים ואחראית לשימור הידע. אני מנהלת מעקב אחר יישום התכניות והצלחתן, מובילה פורומים בנושאי אינטייק וחינוך, ומלווה תהליכי קד"מ.

נשואה לגיא, אוהבת לשיר ולנגן ואוהבת תיאטרון.
שונאת לריב מטבעי ומאמינה בשפת הגישור והכלים השונים שלו לפתרון מחלוקות ללא תחושה של הפסד או התפשרות בקרב אף אחד מהצדדים.

מגשרת ומנחת קבוצות למעלה מ – 20 שנה.

בעשור האחרון עוסקת בתחום הגישור במשפחה ובגירושין. ניהלתי את מרכז הגישור ויישוב סכסוכים בקהילה ברמלה במשך שמונה שנים. הייתי ממקימי התאחדות מרכזי הגישור והדיאלוג בקהילה וחברת הנהלה ולקחתי חלק בפיתוח הגישור בארץ בכלל והגישור בקהילה בפרט מתחילת הדרך. ליוויתי את פורום המרחב הכפרי של מרכזי הגישור בקהילה דרך עמותת מוזאיקה. עסקתי בפיתוח של תחום הכשירות התרבותית במוזאיקה והנחתי במשטרה.

כיום, אני מנחה בכירה בעמותת מוזאיקה ובצוות הניהול של תכנית קד"מ (קבוצת דיון משפחתית). אני מנחה בקורסי גישור ומדריכת יושבות ראש ות"טה (ועדות תכנון טיפול) לניהול בכלים גישוריים.
תושבת קיסריה, בת זוג של אורי ואמא של רועי, עמית ויולי. אוהבת לצחוק, לרקוד וללכת לים.

אוהבת אדם, מאמינה באנשים שיודעים מה טוב עבורם!

אין תיאור.

ללא תיאור

document מחקרים על המודל

הפיילוט מלווה במחקר אקדמי של צוות מחקר חממת נבט, האוניברסיטה העברית ירושלים.

קישור למחקר: https://nevetgreenhouse.huji.ac.il/kedem-project

המחקר מצביע על מגמת שיפור במוגנות הילדים במשפחות שעברו היוועדות ושבהן גובשה תכנית משפחתית. ניכר שרוב המשפחות מיישמות את התוכנית שגובשה והמודל סייע להן בשיפור הקשר עם שירותי הרווחה והיכולת להיעזר בתומכים ואנשי מקצוע. המשתתפים במחקר מביעים שביעות רצון גבוהה מהתהליך שעברו.

ציטוטים מהמחקר

"'עולים לדרך' זה מה שעזר לי. בלי זה הייתי סגורה בחדר ומיואשת. זה נתן לי כוחות, ממש כוחות. זה הרים אותי. למרות שאני נראית נורמלית, בתוכי אני מרגישה הכי למטה, אבל מנסה להרים את עצמי למעלה" (נערה).

"ההיוועדות היתה מרגשת ברמות שאי אפשר לתאר… כולם כל כך מגויסים למשפחה. היתה הרגשה שהמשפחה ממש רוצה להיכנס לזה ולהשתקם. ממש כאילו הושטנו להם יד והם לקחו אותה" (עובדת סוציאלית).

בנוסף, מוזאיקה הייתה שותפה בכתיבת מאמר בנושא השתתפות ילדים בתהליכי קד"מ העוסקים באלימות במשפחה, שפורסם בכתב העת Sage Publishing and Families in Society. קישור למאמר: https://journals.sagepub.com/eprint/EXBQBPWXNHANM8JRD8US/full