המחשת המודל
התקבלה הפניה לתוכנית עבור ילד כבן 10 עם מוגבלות שכלית ממשפחה חרדית באחד מיישובי הפיילוט.
הילד היה לומד בבית ספר לחינוך מיוחד מחוץ לעיר מגוריו ומגיע לשם בכל יום בהסעה. בשיחה עם העובדת הסוציאלית שהפנתה את המשפחה, גילה מתאם הקד"מ ששובץ למקרה כי יש חשד שהילד עבר או שעדיין עובר פגיעה מינית בהסעה לבית הספר וחזרה ממנו וזו אחת הסיבות להפניית המשפחה לתכנית.
המשפחה לא שיתפה פעולה עם גורמי הרווחה במשך שנים מחשש שיקחו את הילדים ויוציאו אותם מהבית והיה צורך לבנות אמון מחדש מול המשפחה.
המתאם הגיע לפגישה ראשונה עם המשפחה בביתם, בה שוחח עם אב המשפחה והילדים. האם הסתגרה בחדרה במהלך הפגישה ולא הסכימה לשוחח עמו. לאחר הפגישה, בשיחה עם מספר תומכים מצד המשפחה, העלו בפני המתאם את העובדה שהאם היא זו שדומיננטית יותר בקבלת ההחלטות בבית ועל מנת לעשות תהליך אפקטיבי ומשמעותי, המתאם חייב להצליח להגיע אליה. עוד הציפו התומכים בפני המתאם כי המשפחה פועלת לפי דבריו של אחד מהרבנים ביישוב מגוריהם.
המתאם יצר קשר עם הרב, נפגש איתו, הציג בפניו את החשש לשלומו של הילד ואת האופן בו תכנית קד"מ יכולה לעזור בפתרון הבעיה וקידום טובת הילד והמשפחה וביקש את עזרתו לרתום את המשפחה לתהליך. הרב נענה לבקשתו, נפגש עם המשפחה ורתם אותם לתכנית.
באחת הפגישות הבאות בבית המשפחה, על אף שעדיין חששה, הסכימה אם המשפחה לדבר עם המתאם ולאחר שהציג את עצמו ואת התוכנית, הסכימה להפתח בפניו. האם סיפרה לו על העבר המשפחתי והדברים שמדאיגים אותה ואף חיברה בינו לבין שלוש תומכות נוספות משמעותיות בחייה, אחת מהן הייתה אחות בקופת חולים ביישוב, דבר משמעותי מאוד היות ואחת הדאגות הגדולות הייתה סיבוב איזון הטיפול התרופתי של הילד.
במהלך ההיוועדות, התנהל שיח בין התומכת לאם לאחר שגורמי הרווחה והטיפול הציגו את הטיפול התרופתי המועדף עבור הילד לתפיסתם. התומכת שהכירה את הטיפול המומלץ צידדה בגורמי הרווחה וניהלה שיח עם האם במסגרת ההיוועדות. בסופה של ההיוועדות השתכנעה האם לקבל את הטיפול המומלץ עבור בנה, מתוך אמון רב בתומכת ובהמלצותיה. עוד הוחלט כי חלק מתקציב סל המענים של קד"מ יוקדש לטיפול פסיכיאטרי עבור האם, אותו היא תבחר והתומכת תאשר ותתן את ברכתה.
המתאם גם הצליח, לאחר שיחות רבות, להביא להיוועדות את אחראי ההסעות ביישוב ששמע מהמשפחה את שעבר הילד בהסעות ואת הדאגות שלהם ונרתם לטיפול בכך. האחראי הציע מענים אפשריים וכך הוחלט שיצוות לילד מלווה בכל יום בהסעה לבית הספר וחזרה ממנו, וכך אכן קורה מאז.
המקרה שנראה היה בתחילת העבודה כי לא יגיע להיוועדות כלל, הסתיים בהיוועדות מרגשת ומשמעותית מאוד עבור המשפחה אשר הדגישה את חשיבותם של התומכים להצלחת התהליך.