bullseye מטרת התכנית

תכנית 'קבלת החלטות נתמכת' מקדמת מודל של חלופה לאפוטרופסות המאפשר לאנשים עם מוגבלויות ואזרחים ותיקים לחיות באופן עצמאי בקהילה ולנהל את חייהם בעצמם ולפי רצונם.

התוכנית שואפת:

  • לפתח מודל של תמיכה מיטבית שניתן יהיה ללמד ולהטמיע בצורה רחבה ברחבי המדינה.
  • לפתח ולהטמיע את מודל 'קבלת החלטות נתמכת' כחלופה מוכרת ונפוצה לאפוטרופסות בקרב בתי המשפט, אנשי המקצוע העוסקים בתחום וכן אוכלוסיית היעד.
  • לבנות תשתית של תומכים מתנדבים דוברי שפות בכל רחבי הארץ, שיתנו שירות מקצועי ואיכותי לאותם אזרחים ותיקים ואנשים עם מוגבלויות שמצבם הכלכלי לא מאפשר להם לרכוש אותו ואין במעגל הקרוב שלהם אדם שיכול לקחת על עצמו את תפקיד התומך.

partnersשותפים

האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, ישראל מעבר למגבלות – ג'וינט ישראל, עמותת מוזאיקה ועמותת מרווה – משפט רווחה והעצמה.

toolsהגדרת המודל

מודל 'קבלת החלטות נתמכת' היא חלופה לאפוטרופסות המאפשרת לאנשים עם מוגבלויות ואזרחים ותיקים, אשר מפאת מצבם מתקשים לדאוג לענייניהם בכוחות עצמם, לחיות באופן עצמאי ולנהל את חייהם לפי רצונם, בעזרת תומך המסייע להם בתהליך קבלת ההחלטות ויישומם.

התכנית מבוססת על יחסי אמון בין מקבל ההחלטות לתומך  בכל הקשור לקבלת מידע, מתן הסברים, הנגשתם, תמיכה, לווי ולעיתים גם בסיוע מימוש החלטותיו מול צדדים שלישיים, ללא כפיה של ההחלטות.

תומכי קבלת החלטות, עובדים ועובדות סוציאליות, אנשי מקצוע העובדים עם קשישים ובני משפחה מטפלים שיוכשרו לכך, יוכלו לסייע לנתמך בכמה נושאים:

  • קבלת מידע, הסבר והנגשה שלו.
  • סיוע בהתמודדות עם בירוקרטיה בתחומים כמו דיור, רפואה, ביטוח לאומי, מחלקות הרווחה וכדומה.
  • סיוע בהתנהלות כלכלית ובתכנון פיננסי.
  • סיוע במימוש החלטות הנתמך מול גורמים אחרים, כמו בנקים וכו'.

toolsפיתוח המודל במוזאיקה

'קבלת החלטות נתמכת' הינה פיילוט חדשני בארץ ובעולם.

בשנת 2020 זכתה מוזאיקה, בשיתוף עם עמותת מרווה, במכרז של האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים וישראל מעבר למגבלות – ג'וינט ישראל, להפעלת הפיילוט.

בישראל חיים היום כ-60,000 איש בעלי אפוטרופוס ממונה. חלק ניכר מהם מסוגלים לחיות באופן עצמאי אם יקבלו תמיכה בנושאים מסוימים וקביעת אפוטרופוס עבורם עלול לצמצם את חירותם ולפגוע בזכותם לאוטונומיה, לניהול חיים עצמאיים, ללקיחת אחריות על חייהם ולהשתלבותם בקהילה.

'קבלת החלטות נתמכת' מהווה מודל חלופי לאפוטרופסות המאפשר, באמצעות 'תומך בקבלת החלטות', לנהל את תהליך קבלת ההחלטות ויישומם באופן עצמאי.

במסגרת הפיילוט, פועלים כיום כ-50 מתנדבים דוברי 4 שפות בכל הארץ וכ-20 מקבלי החלטות החלו תהליך עם תומכים מתנדבים מהתכנית. חלק ממקבלי ההחלטות נמצאים בתהליך של הסרת האפוטרופסות, אשר משנה לחלוטין את המציאות היומיומית שלהם ומעביר אותם ממצב של חוסר עצמאות ללמידה כיצד להתמודד עם עצמאות.

התוכנית מתמקדת בשלוש רמות פעילות

  • פעולות והרצאות חשיפה לאנשי מקצוע במערכת הרווחה, המשפט, הבריאות והחינוך; לאנשי מקצוע בעמותות וארגונים העובדים עם אוכלוסיית היעד ולאוכלוסיית האזרחים הוותיקים והאנשים עם מוגבלות ובני משפחותוהם. זאת, על מנת שיכירו את החלופה ויוכלו לבקש/להציע אותה.
  • בניית תשתית של תומכים מתנדבים בכל רחבי הארץ, דוברי שפות ומרקעים תרבותיים ודתיים שונים, אשר עוברים הכשרה במסגרת הפיילוט וכן הדרכה פרטנית וקבוצתית שוטפת לכל אורך התמיכה.
  • בניית מערך הכשרה, הדרכה וליווי למתנדבי המיזם הכולל הכשרה מתוקשבת, מפגשי הדרכה, מאגר מידע וכלים ופורומים מקצועיים להתייעצות.

צור קשר

אילון ברכפלד רכז ארצי ורכז אזור המרכז. מייל:  elon-dm@mosaica.org.il.

ויקי שטרום רכזת אזור דרום וירושלים. מייל:  viki-dm@mosaica.org.il .

סוזן ניירנס רכזת אזור הצפון. מייל: susan-dm@mosaica.org.il  .

 

document דוגמא המחישה את המודל

בחורה צעירה עם מוגבלות נפשית, בעלת אפוטרופוס ממונה, החליטה שהיא רוצה לצאת לדרך עצמאית ולשם כך, פנתה לתוכנית. הצעירה סיפרה כי היא מתקשה בעיקר בניהול העניינים הכלכליים שלה ועל כן, אותר מתנדב, איש עסקים עם רקע כלכלי עשיר וניסיון מגוון בסוגיות פיננסיות והוא צוות כתומך שלה. התומך מסייע לה מאז במגוון סוגיות כלכליות ואחרות והיא עושה כיום את צעדיה הראשונים בעולם החופשי, כאישה בוגרת ועצמאית שעומדת על דעתה ואחראית על גורלה.

team צוות התכנית

בעל תואר ראשון במדעי המחשב ומשפטים מהאוניברסיטה העברית, תואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת בן גוריון וכן, תואר שני בהצטיינות במשפטים מהמכללה למנהל במסגרת תכנית תקנה לזכויות אדם.
פעיל חברתי. חוקר בתחום של אנשים עם מוגבלות. עורך דין, מגשר ומתאם תהליכי קד"מ להגנת הילד.
בן זוג לדנה, עורכת דין ומגשרת, ואב ל-4 בנות קטנות: אחינעם, תמר, הגר ונעמי.
מאמין בכוחו של האדם לקבוע את גורלו ולחולל שינויים בחייו ובחיי סביבתו.

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מהאוניברסיטה העברית.
ב-30 השנים האחרונות מפתחת תכניות לצעירים עם מוגבלויות. שותפה בהקמה ובניהול של ארגון 'כישורית', 'בית הגלגלים- גליל' ו'כיוונים'. כל ארגון בדרכו יצר מציאות חדשה עבור אנשים עם מוגבלויות בישראל.
בת 60, חיה בגליל כבר כ- 40 שנים (למרות המבטא האמריקאי החזק). נשואה לפול ואמא לארבעה.
עובדת עם הראש ועם הלב ומאמינה מאוד בחמלה.