תכנית שיח'ים מגשרים

وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِين

ואם שני שבטים מן המאמינים רבים ביניהם, עשו שלום ביניהם. ואם מתנכלת האחת מהן באחרת, הילחמו בזו אשר מתעמרת עד אשר תחזור אל פקודת אללה. ואם תחזור, פייסו ביניהם בצדק וביושר, ועשו צדק. הנה אללה אוהב את עושי הצדק. (הקוראן, סורת החדרים, 49: 9)

bullseyeמטרת התכנית

תכנית 'שיח'ים מגשרים' מיועדת ולחבר בין שיח'ים כמנהיגי דת שמתפקדים כמגשרים מסורתיים בקהילות שלהם , לבין עולם הגישור המקצועי והמודרני בכלל ומרכזי הגישור והדיאלוג בחברה ערבית בפרט. המטרה של התכנית היא לחזק את יכולת ההתמודדות של מנהיגי דת אלו עם נושא האלימות בחברה הערבית, וגם שמנהיגי דת יתנו את הגיבוי הנדרש למרכזי גישור ודיאלוג בקהילות שלהם.

partnersשותפים

תכנית 'שיח'ים מגשרים' היא תכנית שמתנהלת בשיתוף עם תכנית גישורים.

toolsפיתוח המודל במוזאיקה

חלק גדול מתפקידו של השיח' כמנהיג דתי בחברה הערבית , הוא ההתמודדות עם הסכסוכים ומריבות בתוך הקהילה שלו,  בין אם מדובר בסכסוכים בין בני זוג, או בין משפחות או חמולות. תכנית 'שיח'ים מגשרים' שואפת לחזק את ידיהם של מנהיגי דת על ידי חיבורם למרכזי גישור ודיאלוג בתוך הקהילה שלהם וגם על ידי העברת הכשרות וקורסים שמעניקים כלים מקצועיים ומודרניים לגישור ויישוב סכסוכים שהמנהיג הדתי יוכל לשלב אותם עם הגישות המסורתיות המכורות לו.  ב-2020 הקימה מוזאיקה את 'תכנית שיח'ים מגשרים' שמנוהלת על ידי השיח' ד"ר איאד עמאר. התכנית נועדה לעבוד יד ביד עם מרכזי הגישור ודיאלוג בתוך החברה הערבית במסגרת תכנית גישורים.

document יישום המודל ושירותים

התכנית מציעה מישורים שונים, שיעמדו לעזרת השייח', בתיווך קונפליקטים ופתרון בעיות בקהילתו:

  • פיתוח מודל של שייח' בקהילה, המשלב בין גישור מסורתי וגישור מודרני מקצועי.
  • חיבור בין שיח'ים בקהילה למרכזי גישור ודיאלוג מקומיים בחברה הערבית ובערים מעורבות, אשר הם חלק מהרשות המקומית הנתמכת על ידי תכנית 'גישורים' ומוזאיקה.
  • אפשרות להשתתף בקורסים, הכשרות והשתלמויות מקצועיות, שמותאמות לצרכי השיח' בנושאים של גישור ויישוב סכסוכים.
  • העלאת מודעות כלל ציבורית סביב החיבור בין שיח'ים וההנהגה הדתית לעולם הגישור.

teamצוות התכנית

השיח' איאד הינו מנהל "תכנית שיח'ים מגשרים" במוזאיקה.

בנוסף לתפקידו במוזאיקה שיח' איאד מנהל בית הספר התיכון המקיף בכפר קאסם מאז שנת 2012, והא גם משמש כאימאם במסגד המרכזי בכפר קאסם. הוא גם חבר בועד הסולחה בכפר קאסם, ומשמש כמגשר בבית הדין השרעי.

שיח' איאד בעל ניסיון עשיר של למעלה מ-35 שנים בהוראה, ובמסגרת זו, ניהל בין השנים 2006-2012 את ביה"ס אלהודא שברמלה (שהוא בית ספר דתי), ולפני כן שימש כמרצה וכמדריך פדגוגי בבית ברל ומכללת אחווה.

השיח' איאד הוא גם בעל תואר שלישי ביחסים בינלאומיים מאוניברסיטת קליפורניה ב-2018, בעל שני תארים שניים – ניהול ומנהיגות בחינוך מהמרכז ללימודים אקדמיים ב-2010 ובערבית והיסטוריה של האסלאם בהצטיינות מאוניברסיטת בר-אילן ב-2003 – ותואר ראשון מהמחלקה לערבית מאוניברסיטת בר-אילן ב-2000.

שיח' איאד גם היה מהזמרים הראשונים שהקימו להקה אסלמית דתית שנקראת – אלסראט- הדרך הישרה.

רכז מרכזי הגישור והדיאלוג בקהילה בחברה הערבית במסגרת תכנית 'גישורים'.

בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות מאוניברסיטת מ-Eastern Mediterranean University שבצפון קפריסין ותואר שני בניהול ויישוב סכסוכים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. איש חינוך וניהול מערכות חינוך מזה 25 שנים.

אחראי על פיתוח תחום הגישור והדיאלוג בקהילה בחברה הערבית, במטרה להיטיב עם איכות החיים בחברה הערבית ולהטמיע את השפה הגישורית כערך עליון וכדרך חיים.

תושב אום אל פחם, נשוי ואב לשלושה.

הרב ד״ר דניאל רוט הוא סמנכ״ל עמותת מוזאיקה, ואחראי על תחום דת ויישוב סכסוכים שכולל ״תכנית רבנים מגשרים״, ו״תכנית שיח׳ים מגשרים״ שפועלות לחבר בין מנהיגי דת ותחום הגישור בכלל ומרכזי גישור ודיאלוג בקהילה בפרט. בנוסף רוט מנהל את ״תכנית תיווך דתי פנימי" שפועלת בעיקר מאחורי הקלעים בתיווך בין מנהיגי דת בארץ ובמזרח התיכון.
בנוסף לתפקידו במוזיאקה, רוט הוא מרצה לדת ויישוב סכסוכים ובניית שלום בתכנית לניהול ויישוב בכוסו בין ומו״מ באונ׳ בר-אילן.  בעבר, רוט כיהן כמנהל המרכז ליהדות ויישוב סכסוכים של מכון פרדס, שבו ייסד תכניות חינוכיות ליישוב סכסוכים לבתי ספר והכשרות לרבנים בחו״ל. רוט ייסד, יחד עם מוזאיקה- ׳דיבור חדש: שבוע הגישור ודיאלוג׳.   רוט היה עמית מחקר במרכז לדת, דיפלומטיה ויישוב סכסוכים באונ׳ ג׳ורג׳ מייסון. ספרו ״מתווכי השלום וגישור ביהדות: במקורות, תיאוריה, ופרקטיקה״ ( Third Party Peacemakers in Judaism: Text Theory, and Practice) יצא לאור על ידי הוצאת ספרים של אוניברסיטת אוקספורד ב 2021.
הוא כתב את הדוקטורט שלו במסגרת התכנית ללימודי ניהול ויישוב סכסוכים ומשא ומתן באונ׳ בר-אילן. הוא בוגר תואר שני מהחוג לתלמוד באונ׳ עברית, ותואר ראשון בחינוך ומחשבת ישראל ממכללת הרצוג. רוט למד שמנה שנים בישיבת הר-עציון והוסמך לרבנות.

צוות תכנית גישורים.