דוגמאות לתהליך של אימון ביישוב סכסוכים
אישה בשנות ה-50 לחייה התקשרה למוזאיקה בבקשה להתייעצות. היא סיפרה כי אמה שוהה במוסד סיעודי ולאחרונה הבחינה במספר דברים בהתנהלות היומיומית של הצוות ובטיפול באימה, אשר מפריעים לה וברצונה להציף אותם להנהלת המוסד. היא סיפרה כי היא חושבת לקבוע פגישה ולנהל שיחה בנושא עם מנהל המוסד בו שוהה האם, אך חוששת כי הדבר עלול להשפיע לרעה על היחס כלפיה בהמשך.
הוצע לה להגיע לפגישת אימון ביישוב סכסוכים, במהלכה קיבלה כלים ובנתה תכנית מפורטת יחד עם המאמן באשר לצורה הנכונה להעביר את המסר למנהל. לאחר פגישת האימון, נפגשה האישה עם מנהל המוסד והציפה בפניו את הדברים שמטרידים אותה, כפי שהתכוננה במפגש האימון במוזאיקה. בתום השיחה ביניהם, גיבשו השניים הסכמות וקווים מנחים באשר להמשך שיתוף הפעולה סביב הטיפול באם והתנהלות המוסד בנושאים שמטרידים את ביתה.
דוגמא 2:
מיכל היא בחורה צעירה, כיום בין עבודות, אחות צעירה במשפחה המתמודדת עם שני הורים סיעודיים מעוטי יכולת. עול הטיפול בהורים נופל בעיקר על כתפיה כיוון שהיא עדיין מתגוררת בבית ההורים. שאר האחים בעלי משפחה משלהם, גרים רחוק ובעצמם מתמודדים עם קשיי החיים.
במהלך השנתיים האחרונות צברה מיכל חוב לחברת הטלפון הסלולרי שלה. היא ניסתה מספר פעמים בעבר לטפל בעניין אבל בגלל טרדות וצרות הקשורות במציאת עבודה ובטיפול בהורים, לא התמידה בטיפול בחוב ולא הצליחה להגיע להסדר מול החברה. לפני מספר חודשים הקו שלה נותק, ולאחרונה אף קיבלה כתב תביעה מעו"ד חיצוני מטעם החברה הסלולרית ע"ס 7,000 ש"ח. מיכל ניסתה מספר פעמים ליצור קשר עם המשרד של עורך הדין אך קיבלה תשובות מזלזלות ולא נעימות מהמזכירה שלו. להרגשתה המזכירה "מסננת" אותה ולא מאפשרת לה דיבור ישיר עם עורך הדין.
גובה החוב הנתבע המם את מיכל, לא היה באפשרותה לפרוע אותו. גם התנהלות ללא מכשיר סלולרי מקשה עליה מאוד; היא מנסה למצוא עבודה, צריכה לעשות המון סידורים טלפוניים עבור ההורים וגם לדבר עם חברות טובות אשר מסייעות לה ברגעים קשים. היא לא יכולה להעמיס את כל השיחות האלה על קו הטלפון של ההורים.
מרכז הגישור של מוזאיקה הצליח ליצור קשר עם עוה"ד של החברה והזמין אותו לגישור. עורך הדין סרב למפגש גישור אך יצר קשר עם מיכל וקבע להיפגש עמה על מנת לנסות להגיע להסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט. מיכל הביעה הרבה חששות לקראת המפגש ולכן ביקשה להיפגש עם מגשר למפגש אימון ביישוב סכסוכים.
בפגישה אישית עם מגשר מוסמך, מיכל העריכה את האלטרנטיבות השונות שבהן היא יכולה לנסות ליישב את המחלוקת ובנתה תכנית פעולה לקידום הפתרון המועדף עליה. בתור התחלה, היא החליטה להתייעץ עם מישהו שמבין בכספים – השכנה ממול שהיא מנהלת חשבונות, והבוס הקודם שלה במשרד רואי חשבון, בשביל להגיע יותר מוכנה לשיחה עם עורך הדין לגבי ריבית, הצמדה, אפשרויות לפריסה לתשלומים ועוד. היא קיבלה כלים מעולם הגישור באשר לניהול משא ומתן אפקטיבי ובונה מול נציג החברה, ובנוסף החליטה לצרף לפגישה איש קשר שהיא יכולה לסמוך על שיקול דעתו, ידיד שלה, יוסי, שעובד כסוכן ביטוח.