גישור בין דורי, אימון לבני משפחה מטפלים

השירות מסייע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם לפתור סכסוכים במשפחה ולבנות תוכנית היערכות לזקנה, אשר תאפשר טיפול מיטבי בהורה המבוגר לצד תמיכה בבן המשפחה המטפל.

מה זה אימון וגישור לאזרחים ותיקים ולבני משפחה מטפלים?

השירות מסייע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם לפתור סכסוכים במשפחה ולבנות תוכנית היערכות לזקנה, אשר תאפשר טיפול מיטבי בהורה המבוגר לצד תמיכה בבן המשפחה המטפל. זאת באמצעות מספר מודלים שפותחו במוזאיקה:

  1. גישור משפחתי ביןדורי

מוזאיקה מציעה מודל ייחודי של גישור משפחתי בין-דורי, אשר מסייע למשפחות להתמודד עם קונפליקטים ולקדם תהליכים של תכנון והיערכות לזקנה, וכן לקיים תהליכי קבלת החלטות ובניית הסכמות במסגרת המשפחתית.

במסגרת הגישור ניתן לטפל בנושאים שונים, ובהם:

  • אופי הטיפול בהורה המבוגר.
  • צורת המגורים של ההורה המבוגר.
  • מינוי אפוטרופסות וחלופות – ייפוי כוח מתמשך וקבלת החלטות נתמכת.
  • צוואות, ירושות וחלוקת רכוש.
  • חלוקת תפקידים במשפחה.

תהליכי גישור משפחתי בין-דורי עשויים להימשך מספר מפגשים בהתאם למורכבות המקרה המשתנה.

למידע נוסף על הליך הגישור ויתרונותיו ניתן ללחוץ כאן.

  1. אימון לבני משפחה מטפלים:

אימון לבני משפחה מטפלים מסייע בניתוח המצב, הבנת האתגרים, החסמים והכוחות, קבלת כלים גישוריים לתקשורת מיטיבה מול בני המשפחה האחרים וכתיבת תוכנית פעולה אופרטיבית למתן פתרונות למורכבות הטיפול בהורה מבוגר. כמו כן, יש לו השפעה על מערכת היחסים בין בני המשפחה, על בריאותם ואיכות חייהם, הן של ההורים והן של בני המשפחה המטפלים.

למידע נוסף על האימון ויתרונותיו ניתן ללחוץ כאן.

מתי נכון לפנות?

  1. כאשר קיים סכסוך בתוך המשפחה בנוגע לסוגיות הקשורות להורה המבוגר: טיפול, מגורים, חלוקת רכוש, מינוי אפוטרופוס, ייפוי כוח מתמשך, צוואות וירושות, חלוקת תפקידים במשפחה וכד'.
  2. כאשר חל שינוי במצבו הבריאותי, הנפשי או הקוגנטיבי של ההורה המבוגר, דבר שמצריך היערכות ותכנון משפחתי לקראת העתיד לבוא.
  3. כאשר קיימת תחושה של עומס ושחיקה של בן המשפחה המטפל, דבר שמצריך היערכות מחודשת בכל הנוגע לטיפול בהורה המבוגר, לרבות יצירת רשתות תמיכה עבורו.

מי הם המגשרים והמאמנים?

מגשרים מוסמכים, ותיקים ומנוסים שעברו הכשרה ייעודית והתמחות בתחום הגישור המשפחתי הבין-דורי ובתחום האימון לבני משפחה מטפלים.

מי פונה או מפנה לגישור?

כל אדם שנמצא בסכסוך משפחתי בין-דורי, וכל בן משפחה מטפל הזקוק לסיוע, יכול לפנות למוזאיקה באופן עצמאי. בנוסף לכך, מוזאיקה עובדת בשיתוף פעולה עם גורמים רבים מהם היא מקבלת הפניות, ובהם: בית המשפט לענייני משפחה, מחלקות רווחה ברשויות המקומיות, מנהלים קהילתיים, עמותות וארגונים ועוד.

איפה תהליך הגישור מתקיים?

אנשים מאזור ירושלים והסביבה יכולים להגיע למשרדי מוזאיקה הממוקמים בירושלים (רחוב פייר קניג 32). בנוסף לכך, מוזאיקה מציעה שירותי גישור ואימון מקוונים באמצעות מערכתZOOM .

כמו כן, מוזאיקה מקיימת שיתופי פעולה עם 45 מרכזי גישור ודיאלוג בקהילה ברחבי הארץ ותוכל להפנות למרכז הגישור הקרוב למקום מגורי הפונים, המציע שירות זה.

 

כמה זה עולה?

עלות הגישור מתחלקת בין הצדדים שווה בשווה. העלות תלויה בסוג הגישור ובכמות המפגשים הנדרשת, וזו תוערך לאחר שיחת אינטייק מול הצדדים.

חשוב להדגיש: מצב כלכלי לא יהווה מכשול לקיום הגישור. במידת הצורך, ניתן להגיש בקשה לסבסוד חלקי או מלא, אשר תידון בוועדה המנהלת של המרכז

באיזו שפה מתקיים הליך הגישור?

עברית, אנגלית, צרפתית ורוסית.

דוגמאות לגישור בין-דורי

מכירים את הביטוי "הניתוח הצליח, החולה מת"?

זה בדיוק מה שקרה למשפחה שהגיעה אלינו לגישור בין-דורי במוזאיקה, אחרי הליך משפטי בנושא ירושה. במסגרת ההליך, אחד הצדדים ניצח את האחרים, אבל היחסים במשפחה נהרסו. ה"חולה" מת. מקרה זה, כמו גם מקרים רבים אחרים, מתייחס  למחיר הגבוה (ולא רק בכסף) של הליכים משפטיים בתוך המשפחה.

במקרה הזה, אחד מבני המשפחה לא ויתר על המשפחה. על אף הפגיעה הקשה שספג, הוא פנה להליך של גישור, כדי לשקם את היחסים שנהרסו במהלך ההליך המשפטי בו "זכה". בני משפחה נוספים הסכימו להצטרף לתהליך, ביודעם שלא נותר להם מה להפסיד, מאחר ואת המשאב החשוב מכל עלי אדמות – המשפחה – הם כבר איבדו. המשפחה כבר לא הייתה מה שהייתה פעם; היא הפכה למשפחה קרועה וכואבת.

 

בעזרת הגישור, התאפשרה לכל אחת ואחד מהצדדים הקשבה עמוקה מצד שלישי ניטרלי, שהיה כל כולו איתם בסיפור שלהם ובהבנת הצרכים שמאחורי העמדה עמה הגיעו. לאחר שלב חשוב זה, הם הצליחו להתרומם מעבר לנקודת מבטם הצרה, ולראות את הצדדים הנוספים, שהיו נסתרים מעיניהם עקב הפגיעה שחוו. לאט לאט הם היו מסוגלים להתרומם מעבר לכאב האישי שלהם, להקשיב לצד האחר, לראות את האנושיות שבו, ובזכות התהליך המשמעותי הזה והרצון הכביר שלהם, הם נתנו למשפחתיות ולאהבה שהייתה פעם, לפני ההליך המשפטי, לנצח!

הפתרונות כבר זרמו מאליהם, והם עוגנו בהסכם.